Animal Kingdom in Chiang Mai, Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Milan Reede - WaarBenJij.nu Animal Kingdom in Chiang Mai, Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Milan Reede - WaarBenJij.nu

Animal Kingdom in Chiang Mai, Thailand

Door: Milan

Blijf op de hoogte en volg Milan

05 Maart 2014 | Thailand, Chiang Mai

Ten eerste wederom mijn excuses voor het feit dat het iedere keer zo lang duurt tussen de blogs. Het gedeelte over de lessen en dergelijke in Hong Kong sla ik deze keer over, aangezien ik daar inmiddels al zo veel over heb geschreven.. Het enige dat ik erover zal zeggen is dat het de afgelopen week nog wat drukker is geworden, met gemiddeld zo’n 2 uur sport per dag en de assignments en essays beginnen zich ook op te hopen. Ik heb dus gedaan wat iedere slimme student zou doen, ik ben naar Chiang Mai in Thailand gegaan!

Dag 0 van de trip was de dag waarop we vertrokken. Na tot 3 uur les te hebben gehad was het om 3 uur tijd om een bus in te springen waar we toevallig iemand van onze studie tegenkwamen die naar het vliegveld ging om een vriend op te halen. Toen we hem vertelden over Chiang Mai overwoog hij nog mee te gaan, maar halverwege kwamen we erachter dat hij geen paspoort bij had. Helaas. Maar goed, na een vlucht van zo’n 2.5 uur stapten we in Chiang Mai uit en pakten we een taxi naar ons hostel. Het hostel bleek erg netjes te zijn, met aardig wat toevalligheden. In onze kamer was de ochtend dat wij aankwamen een Nederlandse Milan vertrokken, en waren er twee Canadezen uit Alex’ woonplaats. Natuurlijk allemaal gezellige mensen in onze kamer en in het hostel, dus we bleven vrij laat op.

Onze eerste dag begon al meteen met erg vroeg opstaan. Kwart over 7, want we waren van plan vroeg te vertrekken naar wat tempels zodat het nog niet te warm was. Waar we niet aan hadden gedacht was dat we in een heel gezellig hostel zijn, en hebben we dus ontbeten tot 9 uur. De eerste tempel waar we heen gingen was Wat Umong, een tempel op dezelfde hoogte als de stad. Vanaf daar gingen we zelf de weg zoeken naar Doi Suthep, een tempel op een berg vlakbij Chiang Mai vanaf waar je een goed uitzicht zou moeten hebben over de stad. De weg vinden ging iets moeilijker dan verwacht, aangezien Thailand niet doet aan de weg aangeven. Na wat verwarrende gesprekken met de locals vonden we uiteindelijk toch de weg omhoog… Waarna we meteen weer verkeerd liepen. Maar goed. Halverwege de weg omhoog kwamen we een andere tempel tegen, Wat La Pad (?). Prachtige tempel, met overal vlinders en met een mooie waterval in het midden van de tempel. De monniken waren ook heel aardig, en gaven ons wat water aangezien we na onze lange klim al door onze 2.25 liter water heen waren en nog ver te gaan hadden. Vanaf deze tempel gingen we door naar Doi Suthep, maar de trail werd erg moeilijk te volgen. Op een gegeven moment ging de trail een waterval op, dus wij op die manier doorgeklommen tussen de planten en het water door voor een uur, en daarna kwamen we erachter dat het doodliep. Fijn, terug naar beneden over het erg gladde pad waar ik 3 keer ben gevallen. Maar goed, niks serieus, al begonnen we wel te twijfelen aan onze intelligentie aangezien we niet van tevoren hadden opgezocht of er giftige slangen of planten waren in Chiang Mai. Uiteindelijk hadden we het pad teruggevonden en zijn we omhoog gelopen, we hebben uiteindelijk 6 uur gedaan over een trail die 2 uur zou moeten duren. Het eerste dat we deden toen we uit de jungle kwamen was een cola halen, een fles water halen en een Magnum halen. Moet natuurlijk wel gezond blijven. Hierna omhoog naar Doi Suthep, een tempel die eerlijk gezegd vrij tegenviel. Ongelooflijk toeristisch, de tempel die we halverwege de klim tegenkwamen was een stuk beter. Maar goed, toch leuk om even gezien te hebben. Na onze vermoeiende klim besloten we dat het beter was een taxi naar beneden te nemen die ons afzette bij een restaurant met Thais eten. Verrassend genoeg was het Thaise eten erg lekker, en heb ik dus 2 x een bord vol Thais eten gegeten! We hadden eerder op de dag bedacht dat de Night Safari wel een leuk idee zou zijn, dus daar zijn we daarna heengegaan. Bij de Night Safari hadden we een tijgershow met witte tijgers, bengaalse tijgers en een albino tijger, en de tijgers leken vrij agressief tegen de dompteurs. Hierna de night safari zelf, waar ik giraffen en zebra’s heb gevoerd en we alle predators hebben gezien. Om de avond af te sluiten natuurlijk nog iets typisch Thais gezien, een ladyboy show. Ik moet eerlijk toegeven dat ook ik bij veel van de dansers twijfelde of het een man of vrouw was, maar het waren blijkbaar allemaal mannen. Toch weer even onze culturele activiteit van de dag gehad! Ook nog even een schattig pikachu-achtig beestje vastgehouden, die helaas wel zo comfortabel bij me was dat ie besloot in mijn hand te poepen. Hierna terug naar de stad waar we nog even hebben verkend, en waar we gelukkig ook wat heerlijke sushi vonden! Goed einde van de dag.

De tweede dag moesten we op tijd op voor de olifantentour. We zouden rond half 9 worden opgehaald, en werden al om 8.50 opgehaald wat voor Thaise standaarden dus veel te vroeg is! We hadden een busje waarin we met zijn allen tegenover elkaar zaten, met 6 Fransen, 2 Zweden en dus een Canadees en een Nederlander. Gelukkig was iedereen die mee was erg gezellig, dus ook tijdens het rijden vermaakten we ons wel. De eerste stop (die niet op het programma stond) was de butterfly garden. Indrukwekkend, als in indrukwekkend hoe ze dit een toeristische attractie kunnen noemen. Het leek alsof er toevallig 3 vlinders ergens naar binnen waren gevlogen en ze toen hadden besloten dat dit misschien wel een leuke toeristenattractie was. Gelukkig gingen we daarna meteen door naar de olifanten. Mijn olifant heette Lanjan, wat ik erg op Lange Jan vond lijken! In ieder geval, ik mocht op zijn nek zitten. Olifanten zijn verrassend harig, en het haar is heel stug! Het was vrij moeilijk op zijn nek te blijven zitten, moeilijker dan paardrijden of kameelrijden. Leuke uitdaging dus. Na ongeveer een halfuur rondtoeren op de olifant, die overigens erg goed werd behandeld, gingen we de olifanten voeren. Erg leuk om te doen! De mijne at al de banenen gretig op, en draaide toen de kraan open om nog wat drinken te pakken. Slimme dieren. Na het gedeelte met de olifanten gingen we wat traditionele lunch eten wat vrij lekker bleek te zijn (maar waar ik voor de zekerheid toch wat cola bij dronk!) waarna het tijd was voor de hike! De hike was niet verschrikkelijk zwaar, maar wel erg mooi. Je loopt echt door regenwoud, alles is ongelooflijk groen, een kabbelend beekje naast je, het kan slechter. Aan het einde van de hike kwamen we bij een waterval waar we even lekker het water in konden, al was dat iets kouder dan gehoopt. Foto’s komen er natuurlijk zeer binnenkort aan. Na de hike was het tijd om een beetje af te koelen, oftewel tijd om te raften! Eerst met een gewone raft, en daarna met een lokale specialiteit: een raft gemaakt van bamboo. Helaas was het hierna toch echt tijd om terug te gaan naar ons hostel waar we rond een uur of 7 aankwamen. Aangezien Chiang Mai al een vrij oude stad is heeft Chiang Mai een historisch centrum, en we besloten dat het vast leuk zou zijn dat ’s avonds te gaan bekijken. Tuktukje daarheen gepakt, en even op de markt rondgelopen waar ik prachtige slippers heb gevonden en waar we daarna een tijdje Chiang Mai’s Got Talent Kids Edition hebben gekeken. Echt heel schattig om te zien. Verder was de oude stad niet echt veel, er zijn natuurlijk wel wat mooie tempels maar na een aantal tempels heb je toch het gevoel dat je het wel zo’n beetje hebt gezien. Het hoogtepunt van de markt voor mij was dat ik een pizzeria vond, maar aangezien we toen net hadden gegeten besloten we er de volgende dag heen te gaan. Bij terugkomst in het hostel gingen we proberen uit te vogelen wat we zondag zouden doen, wat moeilijker bleek dan verwacht. Zelfs google weet hier de weg niet, en weet niet waar alles ligt of hoe het heet. Na een paar uur van dingen opzoeken en concluderen dat alles “eigenlijk” in India lag besloten we maar gewoon te gaan slapen en de dag daarna de mensen in het hostel te vragen.

Na een gezellig ontbijtje vroegen we dus aan Rob, die bij het hostel werkt, of hij nog iets leuks wist om te doen. Uiteindelijk, na een tijdje op Aleks ingepraat te hebben, gingen we motors halen en op de motor erop uit trekken! Aangezien we allebei nog nooit brommer/motor/wat dan ook hadden gereden vroegen we bij de winkel of we het eerst even konden proberen. Natuurlijk kon dat, we kregen de sleutels mee en na een les van 10 seconden (this is you start, this gas, this brake) mochten we proberen of we er iets van konden. Het bleek beter te gaan dan verwacht, dus we waren er klaar voor! Met een motor die we voor 5 euro een hele dag hadden en een volle tank met 2.02 liter benzine gingen we erop uit. Het verkeer in Chiang Mai is vrij chaotisch, stoplichten lijken eerder advies te zijn dan echt bindend, snelheidsborden kennen ze niet en als er dan toch ergens een verkeersbord staat is het de nationale sport tegen de regel op het bord in te gaan. Perfecte plaats dus om te leren motorrijden, aan de verkeerde kant van de weg! Na een kaart te hebben gekocht aangezien er geen verkeersborden te vinden waren konden we echt gaan, vertrouwend op onze uitstekende navigationele (sorry, engels-nederlands..) vaardigheden. De eigenaar van het hostel had ons een mooie route aangeraden die we konden doen, die zou ongeveer 2 uur duren. Zag er allemaal erg mooi uit, dus wij besloten natuurlijk dat we zelf iets beters konden bedenken en wel een grotere route konden doen. Toen we eenmaal het hectische verkeer van de stad uit waren werd de omgeving geweldig mooi. Aan je rechterkant had je het uitzicht over valleien en rollende heuvels, met aan de linkerkant een muur van groen. Bij het eerste bord met daarop waterval besloten we een bergpad in te gaan, wat ik geweldig vond. Alex vond het helaas wat minder, aangezien ze 3 keer viel en haar spiegel brak. Gelukkig had ze zelf geen wonden of iets dergelijks, dus we konden gewoon verder met een nu voorzichtige Alex! Na tot ongeveer 4 uur de hele tijd door de bergen te hebben gereden en aardig wat mooie tempels en natuur te hebben gezien kregen we door dat we onze route nooit zouden gaan halen, en dat het misschien slimmer was om om te keren. Dat hebben we toen dus ook maar gedaan, en op dat moment kwam ik erachter dat mijn benzine-meter wel verdacht snel omlaag was gegaan. Zo snel dat ik eigenlijk niet meer echt benzine had. Het volgende uur wat vooral bergaf was had ik dus vooral mijn motor uit staan en probeerde ik zo veel mogelijk benzine te besparen. Toen we eindelijk een tankstation tegenkwamen en ik tankte bleek dat ik inderdaad niet veel over had, er ging namelijk precies 2.02 liter in en er zat dus effectief geen druppel meer in mijn tank. Na terug gekomen te zijn in de stad besloten we dat aangezien we de bikes toch nog hadden we de stad wat verder konden gaan verkennen, en gingen we terug naar het oude centrum. Er was daar namelijk nog steeds die pizzeria die ik moest uitproberen! Op zondag in Chiang Mai is het altijd Sunday market, een erg grote markt. Hier besloten we heen te gaan, maar helaas was het extreem toeristisch en erg druk. Zo druk dat we verdwaalden op de markt, en een uur of 2 op de markt hebben rondgelopen. Uiteindelijk konden we onze weg terug vinden en waren we rond een uur of 12 weer terug in het hostel, waar ik erachter kwam dat we nu een Amsterdamse in de kamer hadden! Gezellig mee zitten praten, en aangezien die ook nog naar het Tiger Kingdom wilde besloten we maandag met zijn drieen te gaan.

De grote dag! Het Tiger Kingdom, waar Chiang Mai toch wel om bekend stond, werd vereerd met ons bezoek! Je kon kiezen voor smallest, small, medium en big. De meiden kozen voor smallest, ik besloot te gaan voor smallest, small en big! De kleinste tijgers waren schattig, sommige vrij speels, sommige vrij slaperig, maar allemaal erg knuffelbaar en mooi. Na wat leuke foto’s was het voor mij tijd om naar de small tigers te gaan, die niet erg small waren. Om even te demonstreren dat de tijgers hier echt niet gedrogeerd worden besloten ze terwijl ik in de kooi was de tijgers een beetje aan het spelen te krijgen, wat erg goed werkte. Het leuke was dat ze dit bij de big tigers ook deden, en dat ik daar een fotograaf erbij had! De foto’s komen zeer binnenkort op facebook, maar laat ik zeggen dat ze erg indrukwekkend zijn. Zwaar, groot, sterk, en erg snel. Aangezien ik er een fotograaf bij had besloten ze te proberen een tijger recht voor me langs te laten springen terwijl ik de tijger-pose aan het doen was om er een mooie foto van te maken. Na aardig wat pogingen waarbij ik erg grote tijgers voor mijn hoofd langs zag vliegen hadden we erg mooie foto’s, en was het bezoek helaas over. Toen we terugkwamen bij het hostel besloten de Amsterdamse (Rowan) en ik te gaan biken, aangezien ik het biken de dag daarvoor zo geweldig had gevonden. Rowan rijdt al 4-5 jaar scooter, dus dat was mooi! Deze keer besloten we wel voor de kleinere loop te gaan. Om 3 uur vertrokken we, maar helaas kwamen we om 3.01 een pizzahut tegen en heeft Rowan een beetje dezelfde smaak als ik. Pizza dus. Uiteindelijk gingen we om 4 uur echt op pad. De route die we hadden gekozen was erg mooi, met de hele tijd mooie uitzichten en dergelijke, maar helaas hadden we er niet over nagedacht dat je voor de watervallen waar we heen wilden entree moest betalen en dat dit om half 5 dicht ging. Daar waren we dus te laat. Maar goed, lekker op je eigen motor door de bergen rijden met de wind in je gezicht, een warm zonnetje, overal mooie natuur en de golden oldies playlist op je mobiel voelt sowieso geweldig. De loop was wel iets langer dan gedacht, en we kwamen dan ook pas rond een uur of 8 na wat omwegen terug in Chiang Mai waar het hoog tijd was voor een snack. Zoals ik al zei heeft Rowan een beetje dezelfde smaak als ik, dus zaten we lekker bij een 7-Eleven met een colaatje en een Magnum Classic! Toen we terugkwamen in het hostel werd ons gevraagd of we zin hadden te gaan bowlen, waar ik natuurlijk wel zin in had. Erg leuk, was een soort disco en bowling-baan in een dus er was goede muziek voor onder het bowlen en lekkere frietjes.

Aangezien ik maandag rond 3 uur pas sliep was ik van plan uit te slapen, maar er is in Chiang Mai gewoon te veel te doen. Het biken op maandag was erg leuk, dus besloten Rowan en ik er nog een dag op uit te trekken, en deze keer naar de sticky waterfalls. Helaas was het ook alweer de laatste dag in Chiang Mai, en was het tijd om uit te checken. Voor iedereen die gaat backpacken en in Chiang Mai komt kan ik Spicythai aanraden, het is een schoon hostel met lekkere douches, en het is extreem relaxt. Het voelt echt als een huis aan. ’s Ochtends bij het ontbijt zit je met een man of 10 aan tafel te kletsen, iedereen gooit wat brood in de toaster en pakt wat thee, dan gaan mensen die elkaar daar hebben ontmoet er samen op uit, en ’s avonds bij terugkomst zijn er altijd mensen die willen uitgaan, die aan tafel aan het kletsen zijn of je kan gewoon een filmpje kijken op de comfortabele banken of de slaapzakken die op de grond zijn gelegd. Absoluut een aanrader. Maar goed, biken. De sticky waterfalls waren een aardig stuk weg, dus we reden met zo’n 90 kilometer per uur weer de stad uit. Ik moest natuurlijk wel even proberen hoe hard die van mij nou echt kon, wat 105 km/u bleek te zijn op het vlakke stuk en zo’n 140/km als ik naar beneden ging. Na een route die ons langs rijstvelden, tempels, jungle en bergen meenam kwamen we bij de sticky waterfalls waar we de typische toeristische foto’s hebben genomen. Het mooie van de sticky waterfalls is namelijk dat de rotsen een speciaal soort mineralen in de rots hebben, waardoor in plaats van het normale glad worden de rotsen nu juist erg ruig waren waardoor je er veel houvast op had en dus de waterval op kon lopen. Leuk om te zien, leuk om te doen, en leuk voor de foto’s. Op de terugweg van de sticky waterfalls besloten we dat we voor onze tweede diner samen niet weer pizza konden eten, en belandden we bij.. McDonalds! Helaas was het daarna toch echt tijd terug te gaan naar de stad, de bikes in te leveren en terug te gaan naar het hostel. Ik was al uitgecheckt, maar het was geen probleem dat ik gewoon zat en in de hangmatten hing. Na gezellig te hebben gekletst met de mensen aan tafel (waarvan ongeveer 50% Nederlands was…) kwam Alex ook terug, en moesten we onder ogen zien dat het toch tijd was weer naar huis te gaan. Iedereen gedag zeggen dus, het hostel erg hartelijk bedanken, en met een tuktuk naar het vliegveld op zo’n 10 minuten afstand.

Deze blog schrijf ik natuurlijk weer vanuit het vliegtuig, op de weg terug van Chiang Mai. Chiang Mai is een erg mooie stad, en ik kan het iedereen aanraden erheen te gaan. In de stad zelf is veel te doen, en de omgeving is prachtig met veel watervallen, mooie tempels en mooie natuur in het algemeen. Ook om dieren te zien en dichtbij ze te zijn is het een prachtplek, dus zeker een aanrader.

Tot schrijvens maar weer, ik moet helaas zo gauw dit vliegtuig landt een presentatie maken voor morgenochtend half 9, studeren voor een test om 12 uur, en een essay schrijven die om 3 uur moet worden ingeleverd.. Weer even terug naar het echte leven in Hong Kong! Gelukkig vlieg ik donderdagavond, over zo’n 48 uur dus, alweer naar Ko Phi Phi in Thailand. Het leven hier is geweldig, en iedereen die nog twijfelt of ze een backpack trip door Zuid-Oost Azie moeten gaan doen kan ik aanraden het te gaan doen. Je komt elke dag zoveel interessante, leuke mensen tegen, en je ziet zo ongelooflijk veel. Het is niet te beschrijven hoe gaaf het is.

En met deze wijze woorden zal ik het afsluiten. Adios amigos, hakuna matata!

  • 05 Maart 2014 - 19:07

    Ilse:

    Heee Milan!
    wat leuk om weer over je te lezen! en oke, je schrijft niet vaak, maar als je dan schrijft is t wel een geweldig verhaal!
    Wat een prachtige ervaring zeg! ik krijg zo zelf ol zin om naar Thailand te gaan....
    Ben heel benieuwd naar alle foto's.
    succes met je opdrachten en testen..ik zal duimen dat het allemaal lukt ;)
    lieve groetjes,
    Ilse

  • 05 Maart 2014 - 21:20

    Suzy:

    He Milan,

    Leuk verhaal weer. Ik wil daar ook heen !!!!!
    Geweldig om te doen allemaal, jammer dat je soms even moet studeren. Maar een nachtje overslaan en je red het wel weer....
    Veel plezier volgende week weer in een nieuw stukje Thailand, de verhalen horen en lezen we wel weer !
    Ik mis je wel een beetje in Nederland, maar vind het super dat je zo geniet en zoveel onderneemt !!!!
    xxx mama

  • 05 Maart 2014 - 22:47

    Emiel:

    Hoi lieverd,
    Wat een avonturen weer, en wat leuk beschreven. Zo kunnen we het echt meemaken. Bij die tijgers vond ik wel link. Ik ben heel trots op je en ik hou van je. En vanavond heb ik 4-3 van Hans gewonnen met squashen, kun je ook een beetje trots zijn op mijn sportieve prestatie. Succes met de paar colleges, die een hinderlijke onderbreking zijn van het travellen!
    xxx pappa

  • 08 Maart 2014 - 14:30

    Carolina De Reede:

    Geweldig wat jij allemaal mee maakt je zal er ook wel erg gezond uit zien ,leuk dat je zoveel schrijft we leven helemaal met je mee ik vind het echt geweldig ik kijk ook naar wie is de mol en dat komt uit Hong kong en dan denk ik straks zie ik Milan lopen kan natuurlijk niet maar een beetje fantasie is wel leuk ik geniet van je verhalen maar ben ook super trots op je dat je dat allemaal mee maak ik vind die foto ook super met tijgers vond je het niet eng ?Ik ben super trots op je en ik vertel aan iedereen dat je in Hong Kong zit .Lieverd geniet er nog van en eet maar lekker pizza,s Tot ziens en veel liefs van Oma de Reedexxx

  • 10 Maart 2014 - 23:54

    Marja Blokdijk:

    Hoi Milan,
    Wat een leuk reisverslag heb je geschreven over Chaing Mai ( ik ben er ook geweest maar heb niet zo veel gezien als jij) en krijg zin om er weer naar toe te gaan en nog meer te gaan zien. Ik lees jou verslag voor 't eerst en ga dit zeker vaker doen.Veel plezier en succes met studeren. Geniet er van!!! Groetjes van Marja en ook van Jacques.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milan

Hoi! Hier post ik zo vaak mogelijk updates over wat ik allemaal aan het doen ben in het verre Oosten (en verder)!

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 14312

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 05 Augustus 2014

Around the world

01 Januari 2014 - 04 Augustus 2014

Nog niet op reis

Landen bezocht: